Zwijgen is geen optie

Tom en Anthony van ‘Zwijgen is geen optie’ interviewen geëngageerde mensen die geen blad voor de mond nemen. Engagement is voor deze mensen geen hobby, maar staat centraal in hun leven. ‘Zwijgen is geen optie’ portretteert hen als inspiratie, om te ontdekken hoe we zelf de wereld van morgen een beetje beter kunnen maken dan vandaag. Nu doen ze dit voor de eerste keer live, op het stadsfestival in Brugge met twee vrouwen die twee belangrijke zaken gemeen hebben: een hekel aan verspilling en het moederschap dat ervoor zorgde dat ze iets aan de wereld wilden veranderen.

 

Sophie Devolder was het beu om dure kleding voor haar kinderen te kopen waar ze toch meteen weer uitgroeiden. “Er zijn heel wat mogelijkheden om duurzaam rond te komen als het gaat over voeding, mobiliteit en energie. Maar als het gaat over kledij is het een pak moeilijker.” Dit was de aanleiding voor Sophie om Happy Kiddo op te starten: een kledingbibliotheek voor kinderen jonger dan drie met enkel eerlijk geproduceerde kledij. Voor een vast maandelijks bedrag kan je online een aantal kledingstukken uit het aanbod kiezen die je aan het eind van de maand weer kan omruilen voor een andere outfit.

Sarah De Wulf runt samen met haar zus Again Again, een bedrijf dat speelgoedabonnementen verkoopt. “Kinderen spelen heel veel en dat is goed, want ze leren daar veel van, maar ze groeien er ook zo snel uit. Het aanbod is zó groot, maar veel van het speelgoed wordt maar voor een korte tijd gebruikt. Wij wilden dat dat mooie, dure speelgoed beter besteed werd.” Bij Again Again krijg je een speelgoedpakket dat je na 3 maanden kan inruilen voor een volgend pretpakket. Als er iets bijzit waar de kinderen niet mee uitgespeeld raken kan je het speeltje aankopen voor een verminderde prijs.

Sophie en Sarah beseften tijdens het mama zijn hoeveel er geconsumeerd wordt. Of het nu over hopen kleding of hopen speelgoed gaat. “Heb je al eens gezien wat er allemaal bij het grofvuil wordt gesmeten? Laat ons eerst eens nadenken over wat we echt nodig hebben, in plaats van de wereld nog voller te steken met spullen.” Gelukkig kan het ook op een andere manier, door spullen in bruikleen te nemen bijvoorbeeld. Maar is de consument hier klaar voor? “Veel mensen vinden het een interessant concept, maar er is slechts een beperkte groep mensen die echt op deze manier consumeren. Het is nieuw en mensen moeten er nog aan wennen, maar gelukkig zijn er al veel gelijkgestemde mensen die achter ons merk staan.”

Beluister hier het hele interview.

Meer info: www.zwijgenisgeenoptie.be

Dit artikel verscheen oorspronkelijk op de website van Charlie Magazine

Deel je mening